Home / کارآفرینان / خارجی / تیم برنزلی “مخترع اینترنت”

تیم برنزلی “مخترع اینترنت”

پدر و مادر او هر دو ریاضی‌دان بودند و با هم در تیمی که (Manchester Mark I) را ساختند کار می‌کردند. آنها برنزلی را طوری آزمایش داده بودند که ریاضی را در هر جا حتی روی میز شام استفاده کند.
برنزلی به دبستان Sheen Mount می‌رفت (جایی که بعدها یک سالن خود را به نام او اختصاص داد). او از دانشکده Queen’s آکسفورد فارغ‌التحصیل شد.در هنگام تحصیل برنزلی کامپیوتری با کمک درگاه های TTL، پردازنده M6800 و یک تلویزیون قدیمی باهویه ساخت، همچنین از طریق کامپیوترهای دانشگاه اطلاعات کامپیوترهای دیگر را هک می‌کرد. او در سال ۱۹۷۶ با مدرک لیسانس در رشته فیزیک فارغ‌التحصیل شد. او همسر اولش (جین) را در دانشگاه آکسفورد ملاقات کرد و خیلی زود بعد از شروع کار در شرکت Poole با هم ازدواج کردند. برنزلی در این شرکت به عنوان برنامه‌نویس شروع به‌کار کرد. در سال ۱۹۷۸ علاوه بر شرکت Poole در شرکت D.G. Nash به‌عنوان تنظیم‌کننده نرم‌افزار و سیستم عامل شروع به‌کار کرد.

اختراع وب گسترده جهانی World Wide Web

Next Cube توسط برنزلی در شرکت CERN به‌کار گرفته شد که به‌عنوان اولین وب سرور شناخته شد. برنزلی از ژانویه تا دسامبر ۱۹۸۰ به عنوان پیمانکار مستقل در شرکت CERN فعالیت می‌کرد. در این مدت او بر روی پروژه‌ای براساس مفهوم فرامتنی، برای تسهیل امکان اشتراک‌گذاری و به‌روز کردن اطلاعات میان جستجوگران، کار می‌کرد.
تا زمانی که در شرکت CERN بود نمونه اولیه سیستمی را که ENQUIRE نامیده می‌شد را ساخت. بعد از ترک این شرکت در اواخر سال ۱۹۸۰ برای کار به شرکت سیستم‌های تصویری کامپیوتر John Poole رفت ولی در سال ۱۹۸۴ تحت‌عنوان شریک به شرکت CERN برگشت.
در سال ۱۹۸۹ شرکت CERN بزرگترین گروه اینترنت در اروپا شد و برنزلی این فرصت را برای پیوند فرامتن با اینترنت مناسب دید.
برنزلی می‌گوید: «من فقط ایده فرامتن را گرفتم و آن را با ایده قانون کنترل انتقال داده (TCP) و سیستم دامنه و وب گسترده جهانی متصل کردم».
در سال ۱۹۸۹ پیشنهاد اولیه خود را در این رابطه نوشت و در سال ۱۹۹۰ نسخه تجدیدنظر شده را که توسط Mike Sendau تأیید شده بود را ارائه کرد.
برنزلی همان ایده‌های بنیادین سیستم ENQUIRE را برای ایجاد وب گسترده جهانی، همچنین طراحی و ساخت اولین مرورگر وب و اولین سرویس‌دهنده وب که httpd (مخففی برای دامنه قانون انتقال فرامتنی) نامیده می‌شد، به‌کار برد.
اولین وب سایت در شرکت CERN ساخته شد و اولین سایت آن‌لاین در ۶ آگوست ۱۹۹۱ پایه‌گذاری شد. این سایت به توضیح www می‌پرداخت و همچنین این که هر شخصی چگونه می‌تواند یک مرورگر وب داشته باشد و اینکه چگونه می‌تواند یک سرویس‌دهنده وب را تنظیم کند. البته اولین راهنمای وب در دنیا هم بود.
در سال ۱۹۹۴ برنزلی کنسرسیوم وب گسترده جهانی را در دانشگاه MIT پایه‌گذاری کرد. این کنسرسیوم شامل شرکت‌های مختلفی است که می‌خواهند استانداردها و توصیه‌هایی برای توسعه کیفیت وب ایجاد کنند.
برنزلی ایده خود را به‌صورت رایگان بدون هیچ انحصاری در دسترس همگان قرار داد. کنسرسیوم وب گسترده جهانی تصمیم گرفت که استانداردهایشان بدون انحصار حکومتی بوده و در نتیجه هر شخصی به آسانی می‌تواند با آن سازگار شود.

وضعیت زندگی در حال حاضر

در دسامبر ۲۰۰۴ برنزلی در دانشکده علوم کامپیوتر و الکترونیک دانشگاه Southampton انگلستان کرسی تدریس در زمینه علوم کامپیوتر را پذیرفت تا بر روی پروژه جدیدیش (سمانتیک وب) کار کند.
برنزلی عقیده دارد که در آینده سمانتیک وب یک نیروی بالقوه بسیار بزرگ است برای همکاری کامپیوترها در روزهای آتی.در مصاحبه با یک مجله هندی او عقاید خود را این‌طور بیان کرد:
این حقیقتی است که اطلاعات وب در مراحل اولیه است. وب اطلاعاتی درباره همه چیز وجود دارد مانند وب اطلاعاتی در رابطه با پروتئین که در مراحل خیلی ابتدایی است. اما وقتی اطلاعات در دسترس عموم قرار گیرد یک انفجار اطلاعاتی رخ می‌دهد. وقتی شما به دنبال اطلاعاتی در رابطه با پروتئین، ژن‌ها و زیست‌شناسی سلول هستید تعداد زیادی از شرکت‌ها را می‌یابید که علاقه‌مند ارائه این مطالب هستند.

جدال بر روی دامنه نام

درگذشته، سرتیم برنزلی با اضافه کردن یک ردیف جدید به دامنه نام‌ها مثل xxx. و mobi. مخالفت کرد. در حقیقت وقتی mobi. وارد مجموعه شد، برنزلی بزرگترین مخالف آن بود. استدلال او این بود که هر شخصی باید بتواند به وب دسترسی پیدا کند، بدون توجه به اینکه آیا از طریق کامپیوتر به اینترنت وصل شده یا از طریق تلفن همراه.
برنزلی بیان کرد ما درباره وب موبایلی صحبت کردیم که چگونه افراد مختلف بتوانند به وب در دفعات متعدد با استفاده از تجهیزات متفاوت و با گستردگی و تنوع خیلی زیاد دسترسی پیدا کنند. این بحث به این معنی است که افراد بتوانند هم از طریق تلفن همراه هم از طریق کامپیوتر به آدرس‌های (VRIs) مورد نظر دسترسی داشته باشند.
در ادامه بحث دامنه نام برنزلی معتقد است که هیچ کس نباید صاحب دامنه نام باشد و ریشه دامنه نام نباید شخصی باشد. برنزلی معتقد است که اینترنت برای ۱۰ سال آینده می‌تواند بدون نیاز به سطح بالای دامنه نام جدید باقی بماند. در مصاحبه‌ای دیگر برنزلی اشاره کرد که سازمان‌های بین‌المللی مثل سازمان ملل می‌تواند بر روی دامنه نام‌ها مدیریت کنند. نظر کلی برنزلی این است که دامنه نام بخش ضروریی برای عملکرد وب نیست. ما باید انرژی خود را بر روی ایجاد استانداردهای جدید و تکنولوژی‌های جدید صرف کنیم.

زندگی شخصی

برنزلی در حال حاضر در ماساچوست آمریکا همراه با همسر فعلیش به نانسی و فرزندانش به نام‌های آلیس و بن زندگی می‌کند.

افتخارات برنزلی

-نامگذاری اتاق کنفرانس مرکزی AOL و دفتر گوimagesCA0ZHP7Uگل در لندن به نام برنزلی
-در سال ۲۰۰۱ همکار افتخاری انجمن سلطنتی انگلستان
-در سال ۲۰۰۲ دریافت جایزه ژاپن
-در سال ۲۰۰۴ دریافت جایزه هزاره تکنولوژی برای اختراع وب گسترده جانی (WWW)
-در سال ۲۰۰۴ دریافت دکترای افتخاری علوم از دانشگاه لانکاستر
-در سال ۲۰۰۶ همکار افتخاری انجمن سلطنتی هنر
-دریافت رتبه فرمانده شوالیه (دومین رتبه در امپراطوری بریتانیا) از طرف ملکه الیزابت دوم
-در سال ۲۰۰۷ دریافت جایزه چارلز استارک دراپر (Charles Stark Draper)
-در سال ۲۰۰۷ همکار افتخاری در آکادمی ملی مهندسی
-در سال ۲۰۰۷ باز هم دریافت جایزه از ملکه الیزابت دوم

مطالب پیشنهادی

رحمان گلزار – سازنده شهرک اکباتان

شهرک اکباتان یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های ایران است که در غرب تهران و ناحیه شش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *