Home / روز نوشته ها / انواع هوش

انواع هوش

این روزها در کشورمان شاهد اتفاقات عجیبی هستیم که هر یک در زمان خود به شکلی رفع و رجوع می شود ولی اگر کمی از نگاه سطحی به قضایای پیش آمده اجتناب کنیم و عمقی تر مطالب را دنبال کنیم شاید به دلایل ریشه ای هر یک از حوادث  ، بتوان پی برد.

در نظام آموزشی کشور تأکید زیادی روی دروسی از قبیل ریاضی و علوم تحلیلی می شود ، و عمدتاً بچه هایی باهوش شناخته می شوند که هوش ریاضی دارند ! غافل از آنکه به غیر هوش ریاضی حداقل هشت نوع هوش دیگر وجود دارد که هرگز از نظر نظام آموزشی ما مهم شناخته نمی شوند .

من کمتر دیده ام مدرسه ای ، خانواده ای و یا معلمی نگران هوش درون فردی ، هوش تصویری ، هوش کلامی _ زبانی و … دانش آموزان خود باشند .

آقای گاردنر در سال ۱۹۸۳ در کتاب قاب های ذهنی ، نظریه هوش چندگانه را مطرح کرد و انسان را دارای انواع مختلفی هوش متفاوت معرفی کرد که لزوماً برای موفقیت بایستی فرد هریک از انواع هوش های مورد اشاره مهمی را در خود پرورش داده باشد .

اگر می بینیم وزیری پس از برخورد دو قطار و کشته شدن  تعدادی زیادی از هم وطنان از بیمه بودن همه مسافران قطار سخن می گوید نشان دهنده این است که وی از هوش ریاضی که منطق آن کمی کردن چیزها ، فرضیه سازی ، اثبات کمی فرضیه ها و …برخوردار است ، ولیکن هوش میان فردی (فهم احساسات دیگران ، همدلی با افراد دیگر ، درک شرایط بحرانی و … ) یا هوش کلامی و زبانی (درک واژگان مناسب برای ابراز منظور و قصد و هدف … ) به هیچ عنوان در فرد مورد نظر به شکل مطلوبی پرورش داده نشده است.

مطالب پیشنهادی

اولویت یا شعار مسئله این است…

هر ساله در نام گذاری اول سال ، به هر شکل ممکن اشاره به تولید …

One comment

  1. از شما متشکرم که با مطالب آموزشی خوبتون به دیگران برای رسیدن به اهدافشون کمک می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *