Home / روز نوشته ها / شعارحمایت از تولید داخلی و واقعیت های موجود

شعارحمایت از تولید داخلی و واقعیت های موجود

 

 

مایکل پورتر در سال ۱۹۹۰ در کتاب مزیت رقابتی ملل ، به نکته ای اشاره کرده است که غفلت از همان نکته این روزها پاشنه آشیل اقتصاد ما شده است !

پورتر که یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان حوزه استراتژی است در این کتاب اشاره به این مفهوم دارد که هر کسب و کاری برای موفقیت نیاز به چهار عامل مهم در حوزه فعالیت خود دارد .

که حتی در نبود یکی از این عوامل در میان بقیه پارامترها نمی تواند کاری از پیش ببرد ، به اعتقاد مایکل پورتر این فاکتورهای چهارگانه به شکل متقابل بر یکدیگر تأثیر دارند و تغییرات در هر یک از آنها می تواند بر شرایط بقیه پارامترها تأثیرگذار باشد.

علاوه بر آن دو عامل بیرونی دولت و اتفاقات پیش بینی شده نیز بر عوامل چهارگانه فوق تأثیر غیر مستقیم دارد، و از طریق تأثیر بر آنها می توانند در رقابت پذیری بنگاه نیز تأثیر گذار باشد .

در طی چند دهه گذشته در اغلب بخش های صنعتی ایران سرمایه گذاری های زیادی شده است که نتیجه آن واحد های تولیدی مشابه در شاخه های صنعتی مختلف است از یک سو این امر منتج به رقابت بین چنین واحد ها می شود که امری بسیار پسندیده است ، ولی از سوی دیگر با کوچک تر شدن بازار ، در سایه سیاست های انقباضی دولت در ادوار مختلف رفته رفته این واحد ها عادت کرده اند که بسیار پایین تر از ظرفیت تولید اسمی شان کار کنند و پر واضح است که زیر ظرفیت کارکردن بخش قاطبه ای از صنعت  چه نتیجه ای در بر خواهد داشت !

  • آیا فقط بازار داخلی جوابگوی این حجم از سرمایه گذاری در واحد های صنعتی را دارد؟
  • امروزه رفته رفته با کم ارزش تر شدن دریافتی کارگران و کارمندان و تورم افسار گسیخته ، تقاضای داخلی روز به روز کاهش می یابد.
  • و در آخر ، آیا در سایه سیاست های کلی حاکمیت در تعامل با جامعه جهانی ، می شود به بازار های صادراتی فکر کرد ؟

مطالب پیشنهادی

اولویت یا شعار مسئله این است…

هر ساله در نام گذاری اول سال ، به هر شکل ممکن اشاره به تولید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *