Home / روز نوشته ها / تناسب بودجه سازمان های مقابله با بحران و تکنولوژی های روز

تناسب بودجه سازمان های مقابله با بحران و تکنولوژی های روز

بسمه تعالی

شاید بارها این سوال به ذهن ما خطور کرده باشد که آیا به راستی مدیریت بحران در ایران امری غیر ممکن یا سخت ممکن است ؟ چگونه می توان ساز و کار مقابله با حوادث  طبیعی را در کشور بهبود بخشید و جامعه ای تاب آور در مقابل حوادث ایجاد کرد؟

رسم است که پس از وقوع هر بحرانی ، از آتش سوزی ساختمان پلاسکو گرفته که با تمام عظمتش در عرض چند ثانیه بی اعتبار شد و چشمان به غم نشسته ی کسبه هایی که هنوز هم با دیدن فیلم ها و کلیپ های منتشر شده در فضای مجازی آتش در وجودشان زبانه می کشد و مهر حادثه ملی بر خاکستر به جا مانده اش هرروز خود نمایی می کند ، تا زلزله هفت و سه دهم ریشتری رودبار که همزمان با هیجان تماشای بازی برزیل و اسکاتلند از بازی های جام جهانی ، سقف خانه ها بر سر هم وطنانمان فرو ریخت و باران سیل آسایی که از پایان سال ۹۷ تا کنون کار وزندگی مردم را مختل کرده و چراغ هزاران خانه را خاموش کرده است ، در جهت کاهش اثرات و پیامدهای نامطلوب حوادث و سوانح ،  پیش بینی نیازهای مالی و ….  کمیته بحران تشکیل می گردد.

در پرده دیگر مردم در گوشه و کنار این حوادث نشسته و با هشتک های مسئولین بی کفایت ، مسئولین بی مسئولیت ، مسئولین کاخ نشین ، مسئولین بی درد و …. در برنامه های تلویزیونی و در فضای مجازی به این بحران دامن می زنند .

کاش در این بین کسی به این امر توجه می کرد که فارغ از توانایی های کمیته بحران در مدیریت خسارات و اتفاقات پیش آمده باید به این موضوع پرداخت که بودجه ی تصویب شده برای بررسی ، عدم وقوع و عدم تکرار بحران پیش رو تا چه اندازه برای خرید تجهیزات نهادها و سازمانهایی همچون هلال احمر و آتش نشانی و…. کافیست .

آیا جامعه بحران خیز ایران که در حصر حوادث طبیعی است با این حجم از بودجه توان رویارویی با حوادث طبیعی و غافل گیری های مدام و تکرار حوادث پیاپی را دارد ؟

آیا می توان این حجم از بودجه را صرف خرید تجهیزات و تکنولوژی روز در جهت مقابله با بحران نمود؟

 آیا وعده هایی که درصدد امید دهی به مردم خسارت دیده داده می شود با توان مالی دولت و نظام بانکی کشور هم راستا است ؟

این نکته ای است که از چشم طنزپردازان و مردمانی که خواسته هایشان را با مشت های گره کرده فریاد  می کنند به دور مانده است.  درحالیکه در بسیاری از نقاط جهان با استفاده از بودجه مناسب و تجهیزاتی که برای مقابله با بحران خریداری شده به خوبی بحران پیش آمده را مدیریت نموده و با توسعه یافتگی و برنامه ریزی های پیشرفته توسط نهادها و مسئولین در جهت مدیریت بلایا از مشارکت شهروندان در تمام سطوح استفاده نموده و موجب کاهش آسیب پذیری در بلایای طبیعی شده اند.

چه خوب میشد اگر هر سال که بودجه کشور تصویب می شود بودجه سازمان های چون هلال احمر ، آتش نشانی ، راه داری های کشور که وظیفه حفظ جان هموطنان دارند حداقل یک صدم بودجه موسسات فرهنگی ، مذهبی … که مسئول حفظ ارزش ها هستند ، بود

مطالب پیشنهادی

اولویت یا شعار مسئله این است…

هر ساله در نام گذاری اول سال ، به هر شکل ممکن اشاره به تولید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *