همانطور که در نمودار جلسه اول نیز مشخص است برای شکل گیری یک واحد صنعتی یا خدماتی بایستی ، ابتدا مراحلی طی و اطلاعاتی جمع آوری شود تا به مرحله طراحی کارخانه برسد .
در این جلسه مطالعات اولیه ایجاد واحدهای صنعتی یا خدماتی را بررسی میکنیم تا با برخی از فعالیت هایی که قبل از طراحی کارخانه انجام می گردند تا اطلاعات مورد نیاز آن را فراهم آورند ، آشنا شویم .
تحقیق بازار
در ابتدایی ترین گام بازار محصول یا خدمات مورد نظر بایستی از نقطه نظر حجم و رشد و همچنین نیازها و خواسته های مشتریان تحلیل گردد .
عرضه و تقاضا بررسی شده ، هزینه ها و درآمدهای ناشی از تولید و فروش محصولات ارزیابی می گردد .
در مطالعات بازار عوامل کلیدی چون میزان تقاضا ، مدلهای مختلف ، تغییرات لازم ، بسته بندی و … قرار دارد که تأثیر بسزائی در ظرفیت دستگاه ها ، فرآیندها و روش ها و درجه انعطاف پذیری طرح دارند .
بطور کلی ظرفیت کارخانه با توجه به بازار مصرف ، میزان مواد اولیه و انرژی مورد نیاز ، بودجه ، اندازه اقتصادی و فنی واحدها و ماشین ها تعیین می گردد .
در این مرحله علاوه بر پیش بینی میزان تقاضا بایستی تغییرات فصلی تقاضا نیز مد نظر قرار گیرد چرا که نوع و میزان این تغییرات می تواند بر سیاست های موجودی مواد اولیه و محصولات ساخته شده تأثیرگذار باشد .