Home / بزرگان مدیریت / دکتر وفا غفاریان

دکتر وفا غفاریان

وفا غفاریان در سال ۱۳۳۸ شمسی در تهران به دنیا آمد، وی تحصیلات متوسطه را در دبیرستان هدف به عنوان یکی از معتبرترین دبیرستان های آن روزگار تهران گذراند؛ و به دلیل علاقه فراوان به مباحث فنی، پس از موفقیت در کنکور سراسری، تحصیلات عالی خود را در رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه علم و صنعت آغاز کرد و در سال ۱۳۵۸ از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. چند ماهی از دریافت مدرک تحصیلی وی نگذشته بود و در اندیشه ادامه تحصیل به سر می برد که رژیم بعثی و دست نشانده عراق به فرمان آمریکا، آتش جنگ تحمیلی را با حمله به ایران برافروخت که هشت سال به طول انجامید. 

vafa

وفا غفاریان پس از سپری کردن چندین سال در جبهه جنگ، جذب وزارت سپاه شد و حد فاصل سال های ۶۵ تا ۶۸ در گروه صنایع الکترونیک و مخابرات (گام) به فعالیت پرداخت. همچنین به مدت شش سال مدیر عامل شرکت صنایع مخابرات ایران (صما) شد. دکتر غفاریان در سال ۱۳۷۴ به شرکت صنایع الکترونیک ایران (صا ایران) آمد و مدیر عاملی این مجموعه را بر عهده گرفت. یکی از نقاط عطف و برجسته دوران مدیریتی وی در صا ایران محقق شد و به گواهی همگان تحولاتی بنیانی را در این مجموعه ایجاد کرد؛ به گونه ای که مدیران فعلی آن، به این حقیقت اذعان دارند. وی در طول پنج سالی که این مسئولیت را بر عهده داشت موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع در گرایش توسعه مدیران اجرایی از دانشگاه علم و صنعت شد. با توجه به این موفقیت های قابل ملاحظه مدیریتی، در سال ۱۳۷۹ مدیر عاملی و ریاست هیئت مدیره سازمان صنایع دفاع (ساصد) به وی پیشنهاد و با موافقت مواجه شد. در همین دوره بود که در دوره دکترای مهندسی صنایع در گرایش مدیریت استراتژیک در دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شد و این آغاز روندی بود که در انتهای آن، یکی از بزرگ ترین استراتژیست های عرصه مدیریت کشور به جامعه معرفی شد. وی در سال ۱۳۸۳ به وزارت دفاع رفت و مسئولیت معاونت امور صنعتی و تحقیقاتی این وزارتخانه را بر عهده گرفت و در این حوزه نیز به ویژه در عرصه تحقیقات، تحولات شگرفی را به وجود آورد. دکتر غفاریان در سال ۱۳۸۴ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به منظور ارائه خدمت برگزید؛ و به عنوان معاون وزیر و رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران، عرصه مدیریتی دیگری را تجربه کرد. دکتر غفاریان علاوه بر فعالیت های مدیریتی، عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی و استادیار دانشگاه مالک اشتر بود و تالیفات و مقالات متعددی نیز به چاپ رساند. از جمله کتب تالیفی وی می توان به :

شایستگی های مدیریتی،

استراتژی اثربخش،

معانی جدید در مفهوم استراتژیک،

پنج فرمان برای تفکر استراتژیک،

اصول برنامه ریزی استراتژیک،

استراتژی نمای ۳۶۰ درجه و آنچه از شرکت های موفق آموختیم، اشاره کرد. دکتر غفاریان طی سالیان متمادی خدمت صادقانه مدیریتی در این مرز و بوم، جوایز متعددی دریافت کرد که از آن جمله می توان به نشان درجه سه پژوهش در سال ۱۳۷۶، مدیر نمونه ملی در چهارمین جشنواره شهید رجایی در سال ۱۳۸۰ و جایزه دوم کتاب سال برای تالیف کتاب استراتژی اثربخش در نهمین دوره کتاب سال دانشجویی در سال ۱۳۸۱ اشاره کرد. از دکتر غفاریان سه فرزند؛ دو دختر و یک پسر به یادگار مانده است.

مطالب پیشنهادی

ژوبین علاقبند، عضو هیئت‌مدیره اسنپ

در طبقه چهارم ساختمان گروه اینترنت ایران، در گوشه‌ای از سالن میز نه چندان متفاوتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *