Home / بزرگان مدیریت / مونا سپهری

مونا سپهری

به‌طورمعمول، رسانه‌ها اخبار زیادی درباره دانشمندان و ورزشکاران موفق ایرانی منتشر می‌کنند، اما مدیران موفق ایرانی که در سراسر جهان و در کسب‌وکارهای بزرگی همچون نیسان مشغول فعالیت هستند، معمولا مورد غفلت رسانه‌ها واقع می‌شوند. اما حقیقت این است که موفقیت این افراد در قیاس با دانشمندان و ورزشکاران نباید نادیده گرفته شود. مدیران موفق، افرادی سخت‌کوش و باهوش هستند که در گذر سال‌ها تلاش به رتبه‌های بالای مدیریتی می‌رسند و می‌توانند الهام‌بخش جوانان باشند. یکی از این مدیران که اسمش چندان در رسانه‌های ایرانی شنیده نشده، مونا سپهری است.

موفقیت سپهری خصوصاً از این نظر شایان توجه است که وی نه در صنایع فرهنگی یا فناوری اطلاعات، بلکه در صنعت خودروسازی به‌عنوان یک مدیر ارشد شناخته می‌شود؛ صنعتی که به‌طور سنتی «مردانه» محسوب شده و کمتر زنی می‌تواند تا این سطح در لایه‌های مدیریتی پیشرفت کند. به گواه بلومبرگ، او یکی از اثرگذارترین زنان در صنعت خودروی اروپاست.

مونا سپهری فعالیت خود را در سال ۱۹۹۰ میلادی به‌عنوان وکیل در پاریس آغاز و پس از آن در نیویورک دنبال کرد. تخصص او در خرید و ادغام شرکت‌ها و همچنین حقوق بین‌الملل شرکت‌ها بود.

او در سال ۱۹۹۶ به شرکت رنو پیوست و نقش ارزنده‌ای در اولین تیم مذاکره‌کننده‌ای داشت که ایده اتحاد دو شرکت رنو و نیسان را مطرح کردند. اتحاد این دو شرکت، یکی از اولین و پایدارترین اتحادهای صنعت خودروسازی است که بین دو شرکت با فرهنگ‌های متفاوت برقرار شده است. در آن زمان، اینکه یک شرکت با فرهنگ غربی ـ یعنی رنو ـ بتواند با شرکتی ژاپنی نظیر نیسان، در این سطح اتحاد داشته باشد، ایده‌ای دور از ذهن و دست‌نیافتنی محسوب می‌شد.

در سال ۱۹۹۹ یکی از پروژه‌های اصلی که مونا سپهری فعالانه در آن مشارکت می‌کرد، خرید شرکت رومانیایی «داچیا» بود. یک سال بعد سپهری نقشی مشابه در خریداری شرکت خودروسازی کره‌ای «سامسونگ موتورز» ایفا کرد.

در سال ۲۰۰۷ وظیفه هدایت تیم‌های میان‌کارکردی (Cross-Functional) بر عهده او گذاشته شد؛ نقشی کلیدی که می‌توانست همکاری میان واحد‌های شرکت را تقویت کرده و موانع ارتباطی را از میان بردارد.

در سال ۲۰۰۹ او مسئول دفتر مدیرعامل و دبیر هیئت‌مدیره اتحاد رنو نیسان شد. در این مقام، مسئولیت او شامل ارتقای هم‌افزایی و همکاری استراتژیک میان دو شرکت رنو و نیسان و هدایت پروژه‌های جدید بود.

در سال ۲۰۱۰ او مدیریت مذاکرات میان اتحاد رنو نیسان و شرکت دایملر را بر عهده گرفت و در نهایت، یکی از اعضای کمیته راهبری اتحاد میان سه شرکت رنو، نیسان و دایملر شد.

در سال ۲۰۱۱ مونا سپهری معاون اجرایی مدیرعامل (کارلوس گوسن) شد و به عضویت کمیته اجرایی رنو در آمد.

او هم‌اکنون در این زمینه‌ها فعالیت می‌کند: امور حقوقی، روابط عمومی، ارتباطات، CSR (مسئولیت اجتماعی شرکت)، گروه‌های میان‌کارکردی، مدیریت برنامه‌های بهره‌وری اقتصادی، املاک و کارخانه‌ها و… . در سال ۲۰۱۳ سپهری به عضویت دائمی هیئت راهبری اتحاد رنو نیسان در آمد.

مطالب پیشنهادی

ژوبین علاقبند، عضو هیئت‌مدیره اسنپ

در طبقه چهارم ساختمان گروه اینترنت ایران، در گوشه‌ای از سالن میز نه چندان متفاوتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *