Home / وبلاگ / « شایستگی های مدیریتی »

« شایستگی های مدیریتی »

Managerial Competencies

شایستگیهای مدیریتی عبارتند از خصوصیات و رفتارهایی که در محیط شغلی منجر به اثر بخشی مدیریت شود .

بایستی توجه داشت که الگوی ارائه شده در ذیل  یک الگوی عمومی و مادر است و بر حسب شرایط و اهداف مورد نظر می تواند زاینده الگوهای متناسب با سازمان و جایگاه مدیر باشد . بطور مثال اگر توسعه مدیر برای اداره یک شرکت تجاری مورد نظر قرار دارد ، عناوینی همچون نظریه های اقتصادی و فرایند های بازار ، کسب و کار بین المللی ، فن بیان ، فنون مذاکره و …. بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و …

۱- ویژگی های شخصیتی :  

شخصیت عبارتست از « مجموعه الگوهای منحصر به فرد نسبتاً ثابت رفتاری احساسی و فکری که انسان ها از خود بروز می دهند .

اعتماد به نفس                                                                                   

مسئولیت پذیری

روحیه رقابت جویی                                                               

خوش بینی به دیگران

برون گرایی                                                                          

خونسردی

شجاعت                                                                                           

استقامت در برابر مشکلات

علاقه مند به توسعه قابلیت های ذهنی ، مهارتی و نگرشی

سرعت عمل

سعه صدر

قدرشناسی

انتقاد پذیری

رقابت جویی

حسن خلق و نزاکت

۲- بینش و نگرش :

جهان نگری                                                                          

نگرش توحیدی

باوربه پاسخگویی در مقابل خداوند                                                       

اصول گرایی در تصمیم گیریها

محترم شمردن مردم                                                              

نحوه نگرش به انسان

تقدم منافع جامعه یا فرد                                                                      

تقدم منفعت یا مصلحت

پای بندی به اخلاق حرفه ای                                                    

پای بندی به اصول اخلاق فردی

امید به جهان آخرت                                                               

اصالت حق و حقیقت

 سنت گرایی – تجدد گرایی

قوم گرایی – جهان گرایی

ایدوالیسم – تعصب

 

۳- مهارت های حرفه ای :

مهارت : توانایی پیاده سازی علم در عمل است و توسعه آن بهبود کیفیت عملکرد را به دنبال دارد

الف) مهارت های ارتباطی

فن بیان                                                                                               

گوش دادن موثر

نامه نگاری                                                                               

تندخوانی

مکالمه تلفنی                                                                              

گزارش دهی

فنون مذاکره                                                                             

بیان احساسات

کنترل احساسات                                                                                   

قدرت تعامل با دیگران و چالش ها

معاونت پذیری                                                                          

مشاورت پذیری

زبان بدن                                                                                 

کاربرد شعر و امثله

قدرت توصیف  Self Express

ب) مهارتهای مرتبط با تصمیم گیری

قدرت تجزیه و تحلیل ذهنی                                                                      

قدرت تجمیع مسائل

سرعت انتقال                                                                            

قدرت یادگیری از تجربه

قدرت یادگیری از محیط                                                              

قدرت طراحی مدلهای ذهنی

تشخیص ابعاد اصلی از فرعی

قابلیت تشخیص مسائل اصلی از فرعی                                                      

قدرت تمرکز بر موضوع

قدرت استتناج                                                                           

بکارگیری اصول منطق

تخصیص منابع بر حسب اولویت ها

ج) مهارتهای مرتبط با خلاقیت

جسارت در تفکرات نو                                                                

قابلیت ایده پروری

واهمه نداشتن از شکست                                                             

قانع نشدن به راه حلهای موجود

قدرت تغییر پیش فرضهای مسأله                                                 

جامع نگری به موضوع

حل مسائل ذهنی                                                                                    

قدرت تخیل

« چرا » پروری ذهنی                                                                  

خطر پذیری

نظاره کردن محیط برای کشف فرصت ها و تهدیدات

 

۴- اعتبار حرفه ای :

اعتبار حرفه ای و عمومی یک دارای نامشهور مدیریتی است این دارایی در طول زمان شکل می گیرد و نقش بسیار مهمی در ایجاد شبکه کاری و جلب همکاری در اجرای برنامه ها دارد .

ارتباط قوی رسمی

ارتباطات رسمی و غیر رسمی با افراد موثر                                                                    

حسن شهرت در محافل حرفه ای و عمومی  

اعتماد زیر مجموعه ( کارکنان )                                                 

وضعیت معشیت

سخنوری در اجتماعات حرفه ای و عمومی

                                                       

۵- دانش و معلومات نظری :

دانش و معلومات نظری پرسابقه ترین بعد توسعه مدیران است . آموزش نظری ، دانش مدیران پیرامون امور مربوط را وسعت می بخشد . توسعه دانش و معلومات ، زیربنای توسعه مهارت ها نگرشی و بینشی به شمار می آید .

اصول مدیریت و رهبری                                                                     

مدیریت منابع انسانی

اصول رفتار سازمانی

اصول تفکر سیستمی                                                 

مدیریت استراتژیک

مدیریت تغییر                                                                                   

مدیریت بر منابع انسانی

اقتصاد و فرآیندهای بازار                                                                   

اصول حسابداری ومدیریت مالی

کسب و کار بین المللی                                                                        

قانون تجارت

اصول مدیریت دولتی                                                             

مهارتهای سیاسی در مدیریت

مدیریت کیفیت و بهره وری                                                                 

مدیریت از طریق گروههای کاری

اصول تصمیم گیری                                                               

روش تحقیق

تحقیق در عملیات                                                                              

کاربرد کامپیوتر در مدیریت

مدیریت پروژه                                                                                  

مدیریت سیستمهای تولیدی

جامعه شناسی                                                                                  

روانشناسی (فردی ، اجتماعی و صنعتی )

فلسفه                                                                                              

تاریخ علوم

تاریخ سیاسی                                                                                   

زبان بین المللی

ادبیات فارسی

آشنایی با تکنولوژی های پیشرفته                                                                                

اصول حقوق بین الملل

حقوق کسب و کار

دانش کسب و کار                                          

به روز بودن در زمینه اطلاعات

( اطلاعات محدوده وسیعی از داده ها و اخبار عادی تا گزارشات کاملا طبقه بندی ” Intelligence” که از طرق مختلف کسب می شود محدوده موضوعی این اطلاعات معمولا وسیع است ” Cold Information ” و در عین حال همواره در منطقه توجه مدیر ، باریک ، عمیق و دقیق می شود “Hot Information  ”  در یافت و اطلاعات مهمی در ذهن مدیر یک برنامه سر انگشتی می سازد. بسیاری از این برنامه ها به مرور زمان و با دریافت اطلاعات بیشتر و بروزتر شرایط مناسب  برای تبدیل شدن به یک برنامه کامل را پیدا می کند. )

برنامه ذهنی مدیران بیش از جزئیات رقمی بر اولویت ها و طرح های مهم کسب و کار متمرکز است .  

 

۶- اعتبار عمومی :

اعتبار عمومی یک مدیر به جایگاه غیرحرفه ای وی در اجتماع بازمی گردد واقعیت اینستکه زندگی کاری و عمومی یک مدیر بر یکدیگر تأثیر متقابل می گذارند .

ارتباط قوی غیر رسمی                                                                       

اعتماد مقامات مافوق

اعتماد زیر مجموعه ( کارکنان )

وضعیت معاشرت                                                                              

حضور برجسته در محافل و اجتماعات

آثارحرفه ای و عمومی ( مقالات ، سخنرانیها ، نظریه ها و …. )

وضعیت معیشت (محل و شیوه زندگی ، برنامه های اوقات فراغت و … )

سخن وری در اجتماعات حرفه ای و عمومی

حسن شهرت در محافل حرفه ای و عمومی

مطالب پیشنهادی

فنون مذاکره

قطعا همه ی شما مانند من در زندگی دوستانی  داشته اید که در دوران تحصیل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *