«جیم شپرد»، قائم مقام مدیر عامل شرکت تحقیقاتی «ای ام آر» می گوید: «امروزه هر سازمانی در مقابل این چالش که چگونه می توان حداکثر استفاده را از فناوری اطلاعــات به عمل آورد، قرار گرفته است؛ موفق ترین شرکتها یک استراتژی هم آهنگ را که مناسب کسب و کار و فناوری خود باشد توسعه می دهند تا آنان را به سوی موفقیت سازمان، رهنمون شود».
مسئله این است که “آیا مایلیم تکنولوژی اطلاعات نقشی در استراتژی شرکت داشته باشد؟” برای پاسخ به این سوال باید به چند سوال دیگر پاسخ داده شود:
-استراتژی رقابتی شرکتتان چیست ؟ “قیمت پایین تر؟ تفکیک و تمایز….
به بیان دیگر، آیا می توان از تکنولوژی اطلاعات به منظور پیشبرد استراتژی رقابتی خود استفاده کنید؟ یا آنکه آیا می توان از تکنولوژی اطلاعات برای تغییر استراتژی رقابتی استفاده کنبد؟
– چه خطرهای رقابتتان را تهدید می کند، و چه دفاعی درمقابل آنها دارید ؟
در اینجاپنج عامل اساسی باید موردنظر قرار گیرد: ۱ – رقبای فعلیتان چه کسانی هستند؟ ۲ -رقبای بالقوه تان چه کسانی هستند؟ ۳ – آیا در مقابل رقبا، محصولات جایگزینی دارید که بتوانید دفاع خوبی داشته باشید ؟ ۴ – مشتریان شما چه کسانی هستند و چه کارهایی می توانند بکنند؟ ۵ – تامین کننده های شما چه کسانی هستند و چه کارهایی ممکن است انجام دهند تا شما را تحت فشار قرار دهند و شما چه کارهایی می توانید انجام دهید ؟
از آنجا که پاسخ این سوالات از دید تکنولوژی اطلاعات مطرح است ، همراه با آنهاسوالات زیر را باید پاسخ گفت :
آیا تکنولوژی اطلاعات را می توان به منظور ایجاد سد در برابر ورود به بازار به کاربرد؟
آیا تکنولوژی اطلاعات را می توان به منظور کاهش مخاطراتی که رقبای فعلی از جنبه قیمت برای شما دارند کاربرد؟
آیا تکنولوژی اطلاعات را به منظور دفاع درمقابل کالاهای جایگزین می توان استفاده کرد؟
درزنجیره ارزش موسسه شما، جایگاه تکنولوژی اطلاعات به منظور بهبودمزیت استراتژیک شما کجاست؟
به عبارت دیگر در ورودیها “نیروی انسانی ، انبارها ومواد”، عملیات ، توزیع و بازاریابی و ارائه خدمات به مشتری ، جایگاه تکنولوژی اطلاعات به منظور افزایش بهره وری کجاست ؟
چه کمک های از فناوری اطلاعات برای کاهش اتلاف منابع می توان گرفت؟
همه این سوالات و موارد مشابه مسائلی است که به مرور زمان در این وبلاگ مورد تجزبه و تحلیل قرار خواهد گرفت.