Home / کارآفرینان / داخلی / حبیب القانیان-بنیان گذار کارخانه پلاستیک سازی پلاسکو

حبیب القانیان-بنیان گذار کارخانه پلاستیک سازی پلاسکو

حبیب القانیان (۱۲۸۸-۱۳۵۸) معروف به حاج حبیب الله القانیان رییس انجمن کلیمیان تهران و سرمایه دار بزرگ یهودی ایرانی بود

در سال ۱۳۳۷ القانیان شرکت پلاستیک سازی پلاسکو را در تهران تاسیس کرد و بتدریج پلاسکو را به بزرگترین و پیشرفته‌ترین شرکت پلاستیک ایران تبدیل کرد و نیز صنایع پروفیل آلومینیم را راه اندازی نمود. بخاطر موفقیتهای اقتصادیش القانیان به شهرت خاصی در ایران رسید. ساختمان پلاسکو واقع در چهارراه اسلامبول و ساختمان آلومینیم واقع در خیابان جمهوری که نخستین برج‌های ایران بودند، بخشی از اموال وی قبل از مصادره توسط جمهوری اسلامی بود.

habbib

اندکی پس از انقلاب ایران (۱۳۵۷) دولت او را دستگیر کرده و به جرایم مختلف از جمله «فساد» «تماس با اسرائیل و صهیونیسم» و “جنگ با خدا و دوستان خداً محاکمه و محکوم به اعدام نمود. او در۱۹ اردیبهشت۱۳۵۸ تیرباران شد.

القانیان یکی از نخستین غیر نظامیان و نخستین یهودی اعدامی پس از انقلاب بود. دولت نخست درخواست خویشان القانیان برای تحویل جسد وی را برای خاکسباری رد کرد. با میانجیگری خاخامیدیدیا شوفط و سایر رهبران جامعهٔ کلیمی تهران دولت اجازهٔ دفن وی را در انتها داد.

وی در دفاعیات خود گفت «اینجانب حبیب القانیان، افتخار می‌کنم کلیمی ایرانی هستم… تا به حال هیچ گونه کمک و یا اعانه به نفع اسرائیل نداده و نخواهم داد. من موافق کشتار مردم فلسطین نیستم… افتخار می‌کنم دارای سهمی از کارخانجات پلاسکو ملامین، پلاستیک شمال، لوله شمال و کارخانه یخچال جنرال الکتریک و پروفیل آلومینیوم می‌باشم.» وی همچنین تاکید کرد هیچ دارایی به نام او در اسراییل وجود ندارد. او در وصیت نامه اش از وراثش درخواست کرد که به حسابهایش رسیدگی کنند و بدهکاریهایش را به افراد مربوط پرداخت کنند و حقوق عقب افتاده کارمندانش را به آنان بدهند. او ضمن خداحافظی از خانواده‌اش از آن‌ها خواست که یک سال برایش دعا کنند.

مطالب پیشنهادی

رحمان گلزار – سازنده شهرک اکباتان

شهرک اکباتان یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های ایران است که در غرب تهران و ناحیه شش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *