Home / وبلاگ / فرآیند برنامه ریزی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی

فرآیند برنامه ریزی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی

اطلاعات در کنار منابعی چون زمین ، سرمایه ، مواد اولیه ، نیروی انسانی و…  یکی از منابع استراتژیک سازمان ها ست و بهمین دلیل نیاز به برنامه ریزی استراتژیک دارد در ذیل فرایند برنامه ریزی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی  که می توان در کارخانجات ریخته گری بکار گرفته شود آورده می شود .

مرحله اول : فرایند های اولیه 

در این مرحله اهداف و مراحل قابل تحویل در پایان پروژه مشخص می گردد و بر آوردی از میزان نفر ساعت مورد نیاز و نفرات مورد نیاز در سازمان انجام گردیده و مورد تأئید مدیریت ارشد سازمان قرار می گیرد . از موارد دیگر می توان به تعیین مکانیزمهای مدیریتی و راهنمایی اشاره نمود و یک زمانبندی اولیه از مراحل اجرای پروژه در این قسمت تهیه و تأیید می گردد .

مرحله دوم : درک موقعیت جاری و نیازمندیهای کسب و کار  

یکی از الزامات برنامه ریزی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی درک و ارزیابی محیط داخلی حال حاضر می باشد . این درک و ارزیابی شامل موارد ذیل می باشد :

  1. مروری بر کسب و کار سازمان که شامل تجزیه و تحلیل اهداف سازمان ، مأموریتهای سازمان ، فاکتورهای کلیدی موفقیت و فرایند های استراتژیک سازمان می باشد .
  2. اثر بخشی و نقش حال حاضر سیستمهای اطلاعاتی در سازمان که مشخص می نماید سازمان دارای چه سیستمهای اطلاعاتی می باشد و هر سیستم به چه میزان مؤثر می باشد .
  3. دیدگاه مدیران در ارتباط با سیستمهای اطلاعاتی
  4. تجارب گذشته از برنامه ریزی استراتژیک سیستم اطلاعاتی

یکی دیگر از فرایندهایی که در مرحله دوم صورت می پذیرد مشخص نمودن نیازمندیهای اطلاعاتی و تعیین پتانسیل های است که در ذیل به آنها اشاره می گردد .

مشخص نمودن نیازمندیهای سیستم اطلاعاتی .

هدف از این بخش مشخص نمودن نیازمندیهای اطلاعاتی فرایندها و فعالیتهای از کسب و کار است که در سازمان نقشی اساسی دارند .

 برای مشخص کردن نیازمندیها به یکسری اطلاعات نیازمند می باشیم که عبارتند از :

  1. استراتژی های سازمان
  2. فرایندهای اصلی سازمان
  3. اثر بخشی فرایندها
  4. فاکتورهای بحرانی موفقیت
  5. زیر ساخت های تکنیکی سازمان
  6. فرهنگ سازمان
  7. بودجه سازمان
  8. نقاط گسترش سازمان در آینده

بعد از انجام فرایند تعیین نیاز باید قادر باشیم که خروجیهای زیر را در ارتباط با آن سازمان داشته باشیم :

  1. نیازمندیهای واقعی سازمان
  2. شکافهای اطلاعاتی (نیازمندیهای اطلاعاتی – سیستمهای اطلاعاتی مؤثر موجود)

تا به حال به ورودی و خروجی فرایند تعیین نیاز اشاره نمودیم در این قسمت به مراحل این فرایند می پردازیم.

  1. تجزیه و تحلیل برنامه استراتژی کسب وکار

        ۱-۱- استراتژیهای رقابتی

        ۱-۲-  محیط داخلی کسب و کار

         ۱-۳-  محیط خارجی حال حاضر و آینده کسب و کار

  1. تشخیص عوامل کلیدی موفقیت سازمان
  2. مدل منطقی فعالیت ها واجزای اطلاعاتی
  3. ارزیابی مؤثر بودن فعالیتهای حال حاضر
  4. مشخص نمودن و تجزیه نمودن زنجیره های ارزش سازمان

مرحله سوم : تعیین معماری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی

با توجه به اینکه تا به اینجا نیازهای اصلی کسب و کار مشخص گردیده است لذا در این قسمت معماری اصلی سازمان از لحاظ اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی مشخص می گردد و بصورت کلی بیان می گردد که برای برآورده نمودن نیازهای اطلاعاتی سازمان چه بستری لازم و ضروری بنظر می رسد .

مرحله چهارم : تعیین استراتژیهای سیستمهای اطلاعاتی کسب و کار

در قسمتهای قبل معماری و نیازمندیهای کسب و کار تعیین گردید در این قسمت نحوه گسترش این سیستمهای اطلاعاتی در واحدهای مختلف سازمان مشخص می گردد .

در واقع در این قسمت مشخص می گردد موقعیت هر واحد سازمانی در کدام مرحله وجود دارد و چگونه می تواند خود را با برنامه پرتفولیو سازمان منطبق نماید .

مرحله پنجم : فرموله نمودن استراتژی سیستمهای اطلاعاتی

بر مبنای مراحل قبل در این قسمت استراتژیهای اصلی سازمان مشخص می گردد و بر اساس آن مدیران می توانند اولویتهای اصلی سرمایه گذاری را در سازمان خود به اجراء در آورند و برنامه اصلی سازمان در زمینه سیستمهای اطلاعاتی مشخص می گردد که مسیر اصلی برای مدیران سازمان روشن می نماید .

مرحله ششم : برنامه های انتقالی

برنامه های انتقالی از وضعیت جاری به وضعیت مطلوب در این قسمت تعیین می گردد و مشخص می گردد که سازمان باید برای رسیدن به وضعیت مطلوب چه مراحلی را طی نماید .

مطالب پیشنهادی

فنون مذاکره

قطعا همه ی شما مانند من در زندگی دوستانی  داشته اید که در دوران تحصیل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *