اطلاعات در کنار منابعی چون زمین ، سرمایه ، مواد اولیه ، نیروی انسانی و… یکی از منابع استراتژیک سازمان ها ست و بهمین دلیل نیاز به برنامه ریزی استراتژیک دارد در ذیل فرایند برنامه ریزی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی که می توان در کارخانجات ریخته گری بکار گرفته شود آورده می شود .
مرحله اول : فرایند های اولیه
در این مرحله اهداف و مراحل قابل تحویل در پایان پروژه مشخص می گردد و بر آوردی از میزان نفر ساعت مورد نیاز و نفرات مورد نیاز در سازمان انجام گردیده و مورد تأئید مدیریت ارشد سازمان قرار می گیرد . از موارد دیگر می توان به تعیین مکانیزمهای مدیریتی و راهنمایی اشاره نمود و یک زمانبندی اولیه از مراحل اجرای پروژه در این قسمت تهیه و تأیید می گردد .
مرحله دوم : درک موقعیت جاری و نیازمندیهای کسب و کار
یکی از الزامات برنامه ریزی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی درک و ارزیابی محیط داخلی حال حاضر می باشد . این درک و ارزیابی شامل موارد ذیل می باشد :
- مروری بر کسب و کار سازمان که شامل تجزیه و تحلیل اهداف سازمان ، مأموریتهای سازمان ، فاکتورهای کلیدی موفقیت و فرایند های استراتژیک سازمان می باشد .
- اثر بخشی و نقش حال حاضر سیستمهای اطلاعاتی در سازمان که مشخص می نماید سازمان دارای چه سیستمهای اطلاعاتی می باشد و هر سیستم به چه میزان مؤثر می باشد .
- دیدگاه مدیران در ارتباط با سیستمهای اطلاعاتی
- تجارب گذشته از برنامه ریزی استراتژیک سیستم اطلاعاتی
یکی دیگر از فرایندهایی که در مرحله دوم صورت می پذیرد مشخص نمودن نیازمندیهای اطلاعاتی و تعیین پتانسیل های است که در ذیل به آنها اشاره می گردد .
مشخص نمودن نیازمندیهای سیستم اطلاعاتی .
هدف از این بخش مشخص نمودن نیازمندیهای اطلاعاتی فرایندها و فعالیتهای از کسب و کار است که در سازمان نقشی اساسی دارند .
برای مشخص کردن نیازمندیها به یکسری اطلاعات نیازمند می باشیم که عبارتند از :
- استراتژی های سازمان
- فرایندهای اصلی سازمان
- اثر بخشی فرایندها
- فاکتورهای بحرانی موفقیت
- زیر ساخت های تکنیکی سازمان
- فرهنگ سازمان
- بودجه سازمان
- نقاط گسترش سازمان در آینده
بعد از انجام فرایند تعیین نیاز باید قادر باشیم که خروجیهای زیر را در ارتباط با آن سازمان داشته باشیم :
- نیازمندیهای واقعی سازمان
- شکافهای اطلاعاتی (نیازمندیهای اطلاعاتی – سیستمهای اطلاعاتی مؤثر موجود)
تا به حال به ورودی و خروجی فرایند تعیین نیاز اشاره نمودیم در این قسمت به مراحل این فرایند می پردازیم.
- تجزیه و تحلیل برنامه استراتژی کسب وکار
۱-۱- استراتژیهای رقابتی
۱-۲- محیط داخلی کسب و کار
۱-۳- محیط خارجی حال حاضر و آینده کسب و کار
- تشخیص عوامل کلیدی موفقیت سازمان
- مدل منطقی فعالیت ها واجزای اطلاعاتی
- ارزیابی مؤثر بودن فعالیتهای حال حاضر
- مشخص نمودن و تجزیه نمودن زنجیره های ارزش سازمان
مرحله سوم : تعیین معماری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی
با توجه به اینکه تا به اینجا نیازهای اصلی کسب و کار مشخص گردیده است لذا در این قسمت معماری اصلی سازمان از لحاظ اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی مشخص می گردد و بصورت کلی بیان می گردد که برای برآورده نمودن نیازهای اطلاعاتی سازمان چه بستری لازم و ضروری بنظر می رسد .
مرحله چهارم : تعیین استراتژیهای سیستمهای اطلاعاتی کسب و کار
در قسمتهای قبل معماری و نیازمندیهای کسب و کار تعیین گردید در این قسمت نحوه گسترش این سیستمهای اطلاعاتی در واحدهای مختلف سازمان مشخص می گردد .
در واقع در این قسمت مشخص می گردد موقعیت هر واحد سازمانی در کدام مرحله وجود دارد و چگونه می تواند خود را با برنامه پرتفولیو سازمان منطبق نماید .
مرحله پنجم : فرموله نمودن استراتژی سیستمهای اطلاعاتی
بر مبنای مراحل قبل در این قسمت استراتژیهای اصلی سازمان مشخص می گردد و بر اساس آن مدیران می توانند اولویتهای اصلی سرمایه گذاری را در سازمان خود به اجراء در آورند و برنامه اصلی سازمان در زمینه سیستمهای اطلاعاتی مشخص می گردد که مسیر اصلی برای مدیران سازمان روشن می نماید .
مرحله ششم : برنامه های انتقالی
برنامه های انتقالی از وضعیت جاری به وضعیت مطلوب در این قسمت تعیین می گردد و مشخص می گردد که سازمان باید برای رسیدن به وضعیت مطلوب چه مراحلی را طی نماید .