Home / وبلاگ / قوانین برخورد سیستمی با مسئله

قوانین برخورد سیستمی با مسئله

مدتی است که سر کلاس تجزیه و تحلیل سیستم های ساخت یافته مرتبا آقای دکتر حنفی زاده توصیه می کند که مدیر همیشه باید رویکرد سیستمی داشته باشد ، جزئی نگر نباشد و…

رفتم کمی در مورد برخورد سیستمی با مسائل مطالعه و سرچ کردم که این هم نتایجش :

در هنگام برخورد با یک مسئله برخی نکات را باید مورد توجه قرار داد:

مسائل امروز ناشی از راه حل های دیروز است.

عدم توجه به ریشه های یک مشکل و تنها دیدن خود مشکل میتواند مسئله جدیدی بیافریند.برای مثال زمانی که پلیس محموله بزرگی از مواد مخدر را کشف میکند کمبود مواد مخدر در بازار سبب میشود تا بالا رفتن قیمت سبب ایجادجذابیت برای قاچاقچیان میشود تا محموله های دیگری را به بازار وارد کنند. یا فروش اتومبیل به قیمت گران و چند برابر بازار جهانی در ایران سبب میشود که آلودگی هوا افزایش یابد و مصرف بنزین زیاد شود و جان انسانها به علت استفاده از اتومبیل های مستعمل به خطر افتد.

عمل چشم بسته واکنشی بدتر و سخت تر را موجب میشود.

عملکرد بدون توجه به ساختار نیروهای مربوط اثری منفی دارد.برای مثال شاهدیم که در برخی ادارات و سازمانها تلاش و کار زیاد سبب میشود که بدون ترفیع و تشویق و تشکر تنها بار و کار زیادتری بر دوش شمابگذارند.

راه حل ها و رفتارهای مقطعی نتایج بدی به دنبال دارند.

راه حلهای مقطعی مسئله را بدتر میکنند. هل دادن یک مهره دومینو از جلوی چشم میتواند تمام مهره های پشت سرتان را نیز فرو ریزد. دادن شکلات به بچه ممکن است او را ساکت کند اما به سلامتش نیز لطمه میزند.

راه حلهای ساده انگارانه راه به جائی نمی برند اگر حلقه تان را در خانه گم کرده اید . به خاطر روشن بودن کوچه در آنجا به دنبالش نگردید. اگر کسی از شما پرسید مشکل ترافیک تهران چگونه حل میشود فوری نگویید اگر تعداد اتوبوس ها را زیاد کنید حل است.چون مسئله پیچیده تر از اینهاست.

درمان میتواند از خود مرض بدتر باشد.

کسی که برای فرار ازفشارهای روحی به اعتیاد پناه میبرد درمانی یافته است که بدتر از درد اولیه است.

افزایش تولید اسحه در دوران جنگ سرد موجب تشدید این بازی خطرناک شد و طرفین در یک سیکل معیوب تولیداتشان را افزایش دادند.

سعی و اجبار در رشد سریع تر نتیجه ای معکوس و رشدی کندتر به بار می آوردگاهی رشد سریع مانند سرطان عمل میکند . اجزای سیستم باید به گونه ای متناسب رشد کنند. چند برابر شدن رشد تولید اتومبیل ترافیک تهران را تشدید کرده است.

همیشه علائم و علل در کنار هم نیستند

ما گاهی تصور میکنیم که علت به وجود آمدن مسئله و نشانه های آن باید در کنار هم باشند.

آیا کم شدن سفارش های مشتریان نمی تواند علتهای متفاوت و دور از یکدیگری داشته باشد؟

گاهی تغییرات کوچک نتایج بزرگی به بار می آورند اما ……

تفکر سیستمی میگوید با اهرم کاری میتوان با کاری کوچک نتیجه ای بزرگ گرفت اما چگونه ومحل استفاده ازاین اهرم مهم است. حرکت یک سکان کوچک یک کشتی غول پیکر را به حرکتدر می آورد.

شما میتوانید کیکی در اختیار داشته باشید و آن را بخورید ولی نه در یک زمان

تاکید بر کیفیت کالا شاید اکنون هزینه آور به نظر برسد اما در دراز مدت هزینه های بسیاری راکاهش میدهد.بنا براین باید صبور بود و منتظر نتایج آینده بود.

تقسیم یک فیل بزرگ به دو قسمت دو فیل کوچک به وجود نمی آورد

سیستمها یکپارچه هستند و تقسیم انها عملکرد آنها را مختل میکند. باید قانون مرزهای سیستم را مد نظر داشت و بدانیم که حاشیه سیستم ما کجاست.

هرگز شرایط محیطی را سرزنش نکنید

گناه رفتارهای خود را به گردن شرلیط و محیط نیندازید. قوانین و شرایط اقتصادی و رقبا جزئیاز سیستمند عملکرد خود را با وجود آنها تنظیم کنید.

مطالب پیشنهادی

فنون مذاکره

قطعا همه ی شما مانند من در زندگی دوستانی  داشته اید که در دوران تحصیل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *